nostalgii…


 Nostalgii…

Ma intreba mai deunazi Elisa despre un material. Cel folosit la copertina … Si mi-am adus aminte o gramada de lucruri despre copilarie.

Robesti. Sat maricel , de deal-munte ,cu oameni gospodari. Eram mica si locul meu preferat era Cooperativa din sat. Era de fapt un magazin satesc in care , in afara de mancare , gaseai orice. Afara in curte tabla , butoaie , galeti , ligheane , maturi , carton asfaltat si petrol lampant intr-o cisterna din care scotea dom’Neculaita cu fel de fel de polonice functie de cat voiai sa cumperi. Inauntru cum intrai pe stanga gaseai cuie de absolut toate marimile , in cutii de lemn si care mai mereu erau amestecate iar eu le puneam la loc pe categorii-se vindeau la kg in niste pungulite de hartie pe care le faceam pe loc, lacate , scule , unelte, lant la metru , farfurii , pahare si cani , tacamuri si alte maruntisuri. Urma zona de parfumerie. Cu sapunuri de levantica , margaritar si trandafir , piepteni , agrafe , elastice de par, sapun de ras , lame , pamatufuri si pomezi si apa de colonie in niste sticle mari cu gat ingust , din care la fel vindea cate 50-100 ml. Veneai cu sticluta de acasa si-ti punea in ea cu niste palnioare mici ca de jucarie. Apoi zona de mercerie cu ate de fel de fel de culori , ate bune de bumbac , cu ace de cusut , foarfeci , crosete , andrele si fel de fel de fire de lana , melana sau PNA si dantele din bumbac la metru . Cateva rafturi cu lucruri de gata , camasi barbatesti , fuste , fulare(iarna si manusi) , capoate si rochii inflorate ,basmale si batice, servete de panza si prosoape de frotir… Zona de papetarie cu tocuri si penite , cu calimari de cerneala , caiete si creioane , gheme de sfoara si carti din Biblioteca pentru toti sau Povesti nemuritoare. Dar cea mai mare zona o ocupau tesaturile. Nu sofisticate dar bune. Panza alba de bumbac pentru cearsafuri , stamba inflorata , borsec , poplinuri pentru camasi , damasc pentru fete de masa , piket pentru rochii , nanghin pentru dos de perne , matase de plapuma , finet si diftina , tergal de fuste si stofa de pantaloni , stofa groasa de lana sau panza topita.

3 gânduri despre „nostalgii…

  1. hm. mirosuri… Hai sa le spunem arome… memoria aromelor cred ca functioneaza la toata lumea cel mai bine. Le spunem arome pentru ca deja sunt decantate de timp si au proprietatea de a trezi chiar si cele mai stinse amintiri , emotii uitate sau crezute a fi uitate.
    si da , m’nealui sau m’neaei , precum ati vazut erau nu niste oarecare ci dom’Neculaita si coana Victorita. Adica…

    ma bucur ca va place
    va urma

  2. De magazinele satesti ma leaga 2 amintiri:
    1. Mirosul – mirosea la fel in toate, aparte fata de magazinele de oras … intram in ele deja asteptand … cu narile falfaind … mirosul era acolo de fiecare data, mai intens sau mai discret.Si-n ziua de azi mi se intampla sa ma gandesc „miroase ca-ntr-o cooperativa”, iar gandul asta nu are deloc coloratura peiorativa, e doar legat de copilarie si de senzatiile si convingerile ei.
    2.Atitudinea vanzatorului – oarecum circumspect cu necunoscutii, mai ales cei cu veleitati de oraseni si cu o demnitate suplimentara fata de consateni. Caci bineinteles m’nealui sau m’neaei erau un fel de somitati locale, nu prestau pur si simplu, ci oficiau ritualul schimbului de marfa, de noutati, de barfe, de anunturi …

  3. Ce nostalgii am eu,legate de copilaria mea si aici ma refer mai mult la vacantele petrecute in Moldova la bunicii mei din parte tatalui,sunt mai mult de gust si miros.Adesea tresar atunci cand gustul unei mancari imi aduce aminte de copilarie.De exemplu,dulceata de nuci verzi pe care am facut-o si eu cand m-am casatorit,ceaiul de isma salbatica,nu de menta,pe care mi-l facea bunica,si borsul de fasole cu cimbru proaspat pe care am incercat si eu sa-l fac si in parte mi-a reusit.Apoi ramane mirosul lanurilor de flori,ceva imortele,caci ne faceam coronite si nu se ofileau,ee,acel miros nu pot sa-l reinvii,dar mai stii…..
    Mai vorbim.

Lasă un răspuns

