nostalgii…(1)


Intram emotionata de fiecare data . Ma imbata pe loc mirosul amestecat de fier , talas , cerneala de tipar si tesaturi , apa de colonie si motorina cu care era data dusumeaua de pe jos.

  • Saru’ mana dom’Neculaita , m-a trimis mamaie sa-mi dai si mie niste ata alba si niste ace de masina.
  • Sa traiesti ,Danusca! Ce face tanti’Anisoara ?
  • Face bine , face-o rochie lu’ tanti Leana.
  • Zi-i ca vine si Victorita dupa masa cu un material. Vrei o carte?
  • Da, vreau. Ti-o aduc inapoi maine.
  • Bine , intra si alege-ti c-am primit carti noi ieri.

Luam carti cu imprumut si le duceam inapoi dupa ce le citeam. In schimb , dom’Neculaita ( care nu avea o mana , fusese smulsa din umar si toata viata nu l-am vazut imbracat cu altceva decat cu un halat din doc albastru cu o maneca indoita pana la cot , prinsa cu un ac de siguranta ), ma lasa sa-i fac liniste prin diversele raioane , sa-i asez cuiele in cutii , sa pun atele in ordine , sa-i infasor la loc dantelele desfacute , si sa aranjez vitrina cu carti. Imi placea magazinul , mic , curat , bine garnisit cu comori de tot felul. Ma cocotam pe tejghea pe un val de stamba sau borsec si-l ajutam la masurat sau citeam cate-o poveste cand n-avea clienti. Ma lasa sa am grija de magazin cand iesea afara sa vanda gaz si seara il ajutam sa faca monetarul. Asezam bancnotele de hartie in teancuri de cate 100 de bucati si monedele in fisicuri impachetate in hartie. La sfarsit ma rasplatea cu o hartie nou nouta , fosnitoare de cinci lei sa-mi iau bomboane de la Alimentara. Aveam inclinatii spre zona comerciala , poate si pentru ca parintii mei lucrau tot ca gestionari la un magazin mai mare in Berca. Aveam prieteni si la Alimentara. Acolo ( nu mai stiu cum se numea vanzatoarea) ma lasa sa-i aranjez cutiile de conserve , sa cantaresc faina si zaharul si asez cutiile cu zahar cubic , sticlutele cu esenta de rom , lamaie si vanilie…. Apoi umpleam borcanele cu bomboane si bineinteles ca gustam din fiecare. Praline tavalite in cacao , bomboane cu lapte , bomboane cu miere , bomboane sticloase si mentosane. Rar de tot aducea bomboane de ciocolata cu alune sau cu migdale , in niste cutiute putin mai mari ca un pachet de tigari. Iar bomboanele fondante , ei bine acelea erau la categoria “de lux”.

Cand mergeam la Berca , ma duceam cu mami la Doamna Popescu , croitoreasa numarul unu. Acolo am vazut prima data un goblen si-am invatat cum se coase, acolo am invatat sa deosebesc voalul natural de triplul voal de lana , casaua de casmir , matasea naturala de vascoza , batistul de panza topita , tafta de brocart si cum sa incerc un material daca e natural sau sintetic.

Un gând despre „nostalgii…(1)

Lasă un răspuns

