restaurantul chinezesc


 

Am intrat azi pe un site http://elenaniculescu.com/  si printre altele am gasit si un articol interesant despre bunele maniere si cum se mananca anumite feluri de mancare mai speciale , nespecifice noua.

Si mi-am amintit o intamplare din studentie , aventura mea si a prietenei mele Miki la restaurantul chinezesc din Bucuresti. Pentru ca este deosebit de comica – inca rad ca proasta , singura , cand imi aduc aminte , v-o povestesc si voua.

 Cred ca eram prin anul doi de facultate , la Brasov. Stateam la camin (normal , pe atunci doar cine nu voia nu statea la camin) si aveam o noua colega de camera , Mihaela (Miki ii spuneam eu) , cu care ma intelegeam foarte bine. Tipa , desi o studenta model care nu chiulea , isi preda toate lucrarile la timp , un piculet tocilara si oricum tinuta din scurt , avea uneori sclipiri de personalitate si doruri de libertate pe care si le implinea in modul cel mai firesc (pentru ea) si surprinzator (pentru cei care o stiau cum e). Si intr-o buna zi ii vine ideea ca o plimbare la Bucuresti nu ne-ar strica , mai ales ca avea multi fosti colegi studenti in Regie , aveam unde dormi , aveam cu cine ne distra… Ma rog , ce daca era jumatea saptamanii , am vorbit , am aranjat si am plecat de nebune in Bucale sa vedem si altceva decat provincia ( care drept vorbind nu era tocmai de lepadat). Printre alte obiective prinse in plan se numara si restaurantul chinezesc. Trebuia sa incercam lucruri noi ca doar d’aia renuntam la plicticoasele cursuri de mecanica si alte alea.

Drumul l-am facut cu trenul , la clasa I , traiasca nasu’ ( erai nasi buni pe vremea aia , mai ales pentru studenti) cu acceleratul bineinteles ca altfel , cu personalul pierdeam toata distractia.

Ajunse in Bucuresti ( fara bagaje ca doar eram in vizita ) aproape de timpul pranzului ne-am zis ca asta-i momentul sa vedem nemaipomenitul restaurant. L-am gasit cu chiu cu vai , dupa vreo doua ore de cautat si intrebat , ca habar n-aveam cu ce se mananca Bucurestiul (provinciale , deh) si tremuram de emotie si mai ales de foame , la gandul minunatelor bucate ce aveam sa mancam. Intram , ne uitam lung , ne holbam la afisele insirate in chineza si ne impingem cu foc in usa de la salon. Nimic. Ne mai impingem o data , nimic. Miki isi ridica ochelarii de pe varful nasului si se mai arunca o data. Intre timp zaresc si eu un afis mai mititel cu caractere cunoscute parca si ma dumiresc. Nimerisem in perioada de pauza , se terminase masa de pranz , programul se relua undeva pe la cinci cred, cu cina. Hai c-am inceput-o bine. Radeam sa murim dar stomacul ne ghiortanea deja in toate limbile pamantului de foame. Ce sa facem , ne-am uitat la ceas , mult nu mai era ( vreo ora de asteptat) , ne-am mai plimbat putin , am mai fumat cateva tigari , ne-am facut planul cu ce-o sa comandam… In sfarsit se deschide. Super . Frumos , mirosea imbietor , lumina difuza , lume putina , majoritatea asiatici , putini europeni. Gasim o masa , nu stim sa citim , vine un chelner si ne isopteste ca e rezervata si ne duce la alta masa. Ne luam frumos catrafusele si asteptam. Masa era ok. Mai in centrul salii , mai lumina . Perfect. Si asteptam. Vine un tip , ne pune pe masa doua cartulii cu meniul si pleaca. Le luam , le deschidem , admiram copertile frumos legate si desenate , cascam ochii , cautam si partea cu caractere latine …. Pauza . Doar chineza. Facem schimb , ne mai uitam o data . Nimic . Ne ridicam , luam alte cartulii de pe masa de alaturi , gasim ce ne interesa . Cred ca eram la pamant , de foame si de ras. Si facem lista si calculam. Ne incadram. Ca sa nu pierdem nimic din ineditul locului facem planul ca fiecare sa ia altceva , si la jumate sa schimbam farfuriile. Si alegem , la aperitiv ea Ma-o-Tai eu Da-o-Wai ( nu garantez ca am scris bine dar cam asa suna), habar n-aveam ce era dar era chinezesc si normal ca ne-a bufnit rasul ca la un semnal.

Ca feluri de mancare am ales eu frigarui chinezesti cu muguri de bambus si ea orez cu nu mai stiu ce bucatele si cu sos de radacini de lotus ( sau or fi fost invers- mugurii de lotus si radacinile de bambus – nu mai conteaza) dar toate condimentate cu portii zdravene de ras ca reusiseram sa atragem atentia tuturor consumatorilor din local. Intre timp , asteptam … si asteptam… Miki se enerveaza , isi mai asaza o data ochelarii pe nas si cu mutrita ei de intelectuala ofensata se ridica uitandu-se amenintator prin local. Nimeni , adica niciun chelner , piccolo sau altceva. Intr-un tarziua vine un alt tip , cu doua tavite de lemn pe care se aflau frumos rulate doua servete. Aburind… Miki , ce dracu facem cu astea? Ne uitam in jur , cu rasul nostru pierdusem fazele de la celelalte mese. Eu il iau pe-al meu , il desfac , il impaturesc normal si-l pun langa farfurie , Miki , mai desteapta ca mine il ia , il desface , il scutura bine si-l aseaza in poala. Normal ca fata de masa s-a udat , la fel si pantalonii ei , le luam si le punem la loc pe tavita , luam si tavita si-o punem pe masa de alaturi . Ufff , am scapat si de astea. Cred ca intre timp cineva vazuse toate manevrele ca nici nu trec cinci minute si mai vine un individ ( de fiecare data era altul ) care abia tinandu-se de ras , ne mai pune pe masa alte doua tavi cu servete fierbinti si ne spune cu sughituri ca trebuie sa ne stergem pe maini cu ele. Va dati seama ca noi abia ne mai stapaneam. Aveam deja ochii inlacrimati de atata ras pe infundate. Ne-am dus pe rand la toaleta sa ne calmam ca tulburam linistea publica… Si iar asteptam…. lumea in jurul nostru manca de mult iar noi tot mai asteptam sa vina cineva sa ne ia comanda.Ne-am distrat copios vazand o tipa care comandase ceva gen chiftelute si se incapatana sa manance cu betisoarele. Farfuria mare si vreo sapte gogolaie de carne mititele. Dupa ce alerga bine chifteaua prin farfurie ( ca sosul era separat ) se chinuia s-o prinda intre betisoare , o ridica usurel , cu mii de precautiuni si la jumatea drumului spre gura o scapa la loc in farfurie si reincepea goana. Simteam ca plesnim de ras si ne felicitam ca am ales ceva care se manaca cu furculita si nu cu betisoarele. Si pe cand incercam din greu sa ne tragem sufletul vine cineva sa ne intrebe de sanatate. Ce doriti sa serviti? Ne uitam una la alta , ne mai bufneste rasul o data si reusim sa ingaimam un “ea Ma-o-Tai eu Da-o-Wai” , muguri de bambus si radacini de lotus…. fragmente de cuvinte printre sughituri de ras. Dupa alta jumate de ora mai vine un individ cu o noua tavita cu servete – deja se obraznicisera , s-or fi gandit ca de doua ore de cand stateam acolo am avut timp sa ne murdarim din nou pe maini – dar de data asta lectia era invatata , ne-am uitat complice una la alta le-am luat frumusel si ne-am sters pe maini apoi le-am aruncat neglijent pe tava inapoi. Na, ca individul ratase distractia. Daca au vazut ca nu mai au ce face ne-au adus si minunata mancare de ziceai ca au taiat porcul chiar atunci sau ca au asteptat sa creasca radacinile lotusului si mugurii bambusului. Inutil sa va spun ca eram hamesite , ca le-am dat dracu de betisoare si am cerut furculite , ca am turnat sosurile din boluri direct peste dracoveniile din farfurie si-am mancat in cel mai neaos stil romanesc , cu painea infipta-n furculita si tavalita bine prin sos. Normal ca am facut si schimbul de farfurii planificat ca doar nu asteptaseram atata amar de vreme degeaba. Tai-ul si Wai-ul isi facusera efectul asa ca nici nu ne mai pasa de altceva decat sa mancam naibii ceva ca eram terminate. La sfarsit am comandat si-o baterie de vin pe care am baut-o pana la ultima picatura si pe la 10 seara am plecat mandre din restaurant , inca tinindu-ne de burta de ras , cu juma din finante terminate dar cu mangaierea ca asa distractie a meritat toti banii. Nu insa fara a jura ca a doua oara nu avea sa ne mai calce piciorul intr-un restaurant cu specific asiatic drept pentru care am sterpelit si-un MENU ca tot avea coperti frumoase. Morala , consultati codul bunelor maniere inainte de a incerca ceva nou. Nu de alta da’ s-ar putea sa ramaneti nemancati daca nu aveti curajul tineretii.

4 thoughts on “restaurantul chinezesc

  1. am mancat de cateva ori mancare chinezeasca la restaurant(cu furculita desigur ca sa nu ma fac de ras) si mi-a placut foarte tare.Am facut cateva retete si acasa,dar daca nu ai toate ingredientele lor ciudate,nu iese la fel.

  2. hei fetelor , restaurantul despre care e vorba nu era cel din zilele noastre ci de pe vremea raposatului nea Nicu (iote ca abia acu’ mi-am dat seama ca ieri a fost si ziua lui). Era cumva un restaurant mai de clasa asa , erau fel de fel de fete simandicoase pe-acolo ( nu vorbesc de studentii straini ci de alte personalitati) Acum , de cand Romania a devenit tara fagaduintei pentru altii si afacerile chinezilor au inflorit nu cred ca mai e asa problema cum te descurci cu mancatul diverselor feluri exotice. Oricum distractia a fost grozava.🙂🙂
    Multumesc pentru voturi

  3. vorbind despre chinezisme in mancare. am fost la cluj si timp de trei zile am mancat doar la un mic local chinezesc in care pt 10 lei aveai o ciorba si orice fel 2 alegeai. sigur ca ciorba era cu mult sos de soia, iar orezul nu e preferatul meu / si era specific in felul doi, dar am zis ca nu strica sa fac incercarea de/a ma simti !chinez! acum imi pare rau ca nu au asa ceva si/n bucuresti. macar de divertisment, mergea sa te duci acolo o data, de doua ori pe saptamana. o zi buna!

Lasă un răspuns

