flori de mai si nu numai


sau ce-a mai inflorit/rasarit/crescut  prin gradina mea.

pai s-o luam sistematic , irisii de saptamana trecuta s-au cam dus , locul le-a fost luat de tufele de in si de buna-dimineata. Macul batut de la mama a inflorit chiar de ziua ei – pacat ca floarea n-a tinut decat o zi. A inflorit si clematita mov – nu stiu cum o cheama dar are tot 8 petale ca si cea alba. Trandafirii sunt plini de boboci gata sa plesneasca si ca sa-i impulsioneze nitel Madalin a mai cumparat unul , gata inflorit , rosu grena , miroase de te imbata , numai bun de pus in fata in locul minunatului hrean pe care o sa-l mut in spate la visini. Apropos de hrean , dupa ce am asteptat vreo doua primaveri sa mi se prinda o radacina am descoperit ca terenul de alaturi (tot al nostru ) e plin de hrean pe vreo suta de mp. Nu l-am vazut de balarii asta toamna si-am cumparat de la piata ca fraiera pentru muraturi. Dar la toamna pot sa si vand. 🙂

Mi-au rasarit daliile si in curand curticica lui Max va fi inconjurata de un gard de flori. Le-am pus ca si anul trecut intesate una langa alta si le-a mers , deci tine figura. Mie oricum imi plac florile inghesuite , in tufe. Dupa ploile din ultima vreme si-au dat drumul si parte din semintele puse de mine luna trecuta. Noptitele , lupinul , phloxul , mararul – de care sunt tare incantata – mararitele si zorelele pe langa gard , albastrele , ochiul boului plus alte cateva cu nume mai ciudate – godetia , capul sarpelui , aratau bine pe plic . Ce n-a iesit inca – cipru de gradina , echinacea , caldarusele (cele aparute pana acum sunt de anul trecut),  morcovii (partial), leusteanul si rozmarinul. Sfecla rosie da semne timide fata de ridichi care-au  rasarit ca in poveste. Niste fire insignifiante se itesc , parca ar fi ceapa ciorii dar se da drept praz ( cand se mai face asta praz va intreb). Feniculul e doar pe eticheta iar spanacul a fost o mare deziluzie. Concluzia , n-o sa mai iau seminte unguresti , nu ca as fi xenofoba dar nu sunt bune de nimic. Vorba lui sis , sa traiasca agrosel , si starsemul partial. Dintre bulboase si radacinoase au rasarit anemonele (destepti englezii astia , mi le-a adus cumnata mea din vizita ei in Anglia , 3 lire pachetul cu un pumn de bulbisori ca ma saturasem tot infigand la ei) , tigridia , gladiolele – cele de anul asta ca pe cele de anul trecut , marturisesc rusinata ca inca nu le-am infipt , niste irisi luati de la bulgari (nu toti , desi erau 50 de bulbi in pachet cam un sfert erau stricati – asta e cand te arunci la promotii) , doua dalii noi , alba si rosie parca (uite c-am uitat). Am luat inca o leapsa cu o canna rosie care nu vrea sa iasa cu niciun chip ( e a doua , prima a fost cu una roz). In schimb pe locul unde am avut anul trecut rosiile cherry , anul asta e plin de rasaduri. Sa vad pe unde le cazez ca randurile de vie scoase pentru gradina s-au epuizat cu mazare , fasole , vinete ardei si alte rosii. Dintre cele perene sau cele cu autoinsamantare au iesit: ochiul boului , carciumaresele , craitele , si cred ca o floare balon luata vara trecuta de la Ikea. Celelalte , consacrate de-acum sunt bine mersi – crizantemele mele iubite s-au indesit , hortensia creste vazand cu ochii , camelia – dupa un recul in urma ultimului inghet de prin martie – s-a refacut si e plina de frunze , nalba care vara trecuta n-a facut decat frunze , anul asta e plina de boboci , niste pufuleti albastri care-au umplut gradina , iberis-ul s-a intins ca nebunul si a inceput sa infloreasca , margaretele si canna galbena pestrita si portocalie… Hm , uite ce de flori am si ma tot vait. 🙂 N-am noroc cu florile de piatra desi pietre am destule si soare pe masura. Am uitat sa pun cimbru si busuioc , in schimb a rasarit ruccola. Menta se descurca perfect atat la umbra cat si la soare. eh , ar mai fi ele cateva , am uitat de capsuni , de agrise , de coacaze …

Poze , data viitoare , dupa weekend. Sau poate mai devreme …

11 gânduri despre „flori de mai si nu numai

  1. Alea unguresti fiind cumva de la Kertimag? Ca as avea si eu sa le spun ceva de dulce. M-am chinuit cu niste panselute si le-am etichetat si pe cutii si pe pahare si m-am straduit sa nu le amestec, fiind doua culori, albastre si portocalii. Ca aveam eu de gand, daca ieseau (si au iesit, au inceput chiar sa infloreasca), sa le plantez intr-un model, dupa culoare si nu as fi vrut sa le amestec. Si cand colo sunt de toate culorile, mai putin culorile de pe plicuri.
    Faza cu hreanul chiar e tare. 🙂 Sa stii ca nu scapi asa usor de el.
    Unele dintre florile care nu au rasarit sunt perene asa ca eu cred ca le-ai semanat prea devreme (echinacea, caldarusele), de obicei astea se seamana mai prin vara. Dar cu cipru ce aveai de gand sa faci?

    1. Da , da , de la ei au fost. E posibil dintr-un plic de samanta sa iasa doar 20 de fire de spanac ( si alea in serii nu toate o data )? Cipru am vazut pe la porti in Moldova in drum spre Piatra Neamt , mi-a placut si mi-am dorit. Parca tre’ musai sa facceva cu el? Parca ar semana cu gardul viu . e frumos e verde… NU?

  2. Nici in zece postari nu le poti pune pe toate ! Hai, cu pozele ! Dupa compunerea de mai sus, astept cu nerabdare, sa vad toate minunile tale de flori si nu numai.

  3. aventuri cu hreanul. copilul nr 2 si cu mine ne-am harnicit primavar trecuta si-am mutat o parte din hrean. In toamna, credeam ca l-am scos pe tot – sapata adanc, cautat cu grija -, numai ca acum cele 2 randuri de morcov pe care le-am pus sunt mai mult hrean.
    rasadul de praz – acum e fireac sa arate ca niste fire de par un pic mai groase, dar mai verzi. se scoate, I se fasoneaza frunzele si radacinile si se planteaza in alta parte. stiu eu, ca asa l-am vazut pe nea costica facand anul trecut 🙂 si-am avut praz la greu.

      1. la inceputul lui iunie scoti rasadul de praz – adica firele astea de par verzi -, le tai 1/3 din radacini si din frunze (evident, din lungime), le pui pe randuri – cam 20-30 cm intre randuri, 10-15 cm intre rasaduri, uzi cateva zile (vreo 5) bine si intr-o luna creste ca fat frumos, de poti incepe sa-l consumi. dintr-un plic, anul trecut, a luat nea costica 1/2 din rasaduri, 1/2 ne-au ramas noua, am mancat si pe vara/toamna, am si daruit, am si avut pana dupa sarbatori.

    1. faza dura cu hreanul meu : inainte sa apara alte maruntisuri , singura planta verde si frumoasa ce trona drept in mijloc era hreanul. Vine M. si intreaba – ma-to , ce floare-i aia din mijloc , uite ce bine-i merge si ce frumoasa e , e bogata asa , uite ce frunze lucioase are… Cand i-am spus ce e a facut o fata luuuuunga cat o zi de post. Cred ca mai mult d’aia mi-a luat trandafirul. 🙂

    1. draga balaurico , am spus foarte clar , inflorit , rasarit , crescut. unele sunt inca in faza de samanta asa ca pana la bubuit – mi-as dori eu sa bubuie dar momentan pare mai degraba parasita. Daca mai da o ploaie ca cea de aseara iar intru la buruieni. 🙂

Lasă un răspuns

