cred ca m-am indragostit – din gradinile altora


mi s-a pus pata pe luleaua turcului. Asta pentru ca saptamana trecuta am avut inca doua nedeplasabile. Nedeplasabila inseamna ca plec la noua si ma intorc cand pot , nu ma cauta nimeni si am timp in drum sa ma opresc , sa trag cu ochiul prin gradinile altora , sa adun flori de pe marginea drumului , sa merg incet si sa-mi fac de cap. Ah , ma dau in vant dupa nedeplasabile ( ma rog , cu conditia sa fie vreme buna desi … daca ma gandesc bine nici iarna nu-i de lepadat).

Eh, sa revenim la lulelele noastre. Am gasit un sat in care aproape ca nu exista casa care sa nu aiba o tufa de luleaua turcului. Fie chiar si doar un fir proaspat prins. Sincer nu eram atat de ahtiata dupa floarea asta. O vedeam , pe cand stateam la bloc, intinsa pe peretele unui magazin de pompe funebre. O fi fost din cauza specificului magazinului , din cauza sicrielor insirate la usa si a atmosferei morbide – nu stiu – dar nu era decat o halaciuga verde si cu foarte putine flori. Nu puteam s-o sufar. Apoi , acum vreo doi ani am vazut-o in varianta galbena alaturata de cea rosie intr-o statiune in Bulgaria , catarata pe pergolele teraselor. Le-am dat tarcoale zilnic incercand sa fur un fir de galbena dar chelnerii erau atat de amabili ca doar ce intram si se si infiintau la masa. Incercari esuate. Cand m-am mutat la casa am redescoperit-o la tanti Maria intr-un colt de gradina – varianta rosie – de unde o am si eu. Data din toata inima as zice eu pentru ca desi a stagnat in primul an (erau doua fire aproape fara radacina) in vara asta a crescut de toata frumusetea. Inca are putine flori dar dupa ce-am vazut-o in toata splendoarea ei saptamana trecuta , chiar ma bate gandul s-o mai intind si-n alte colturi de gradina. De-as gasi si galbena…

Ziceti si voi daca n-am dreptate.🙂

Această prezentare necesită JavaScript.

8 thoughts on “cred ca m-am indragostit – din gradinile altora

  1. Si mie imi place floarea asta, nu-i stiam numele in romana. Campsis Radicans – laleaua turcului. Este frumoasa, dar sa ai grija, este foarte invaziva. Eu nu am plantat-o, dar creste din spatele gradinii, din afara gardului de proprietate. S-a urcat peste brazi, si deja are foarte multi lastari jos la baza brazilor. Desi tot tai din ei, tind sa se extinda spre gradina. Pe verticala, arata cumva ciudat, sa vezi flori portocalii printre crengile de brad ( de fapt cred ca sunt pomi de tuja). Colibrilor le place tare mult floarea asta si nu ma indur sa o tai, dar mi-e teama ca o sa omoare brazii pana la urma. In plus, am auzit ca cu cat o tai mai mult cu atat mai bine creste. Poate cea galbena nu este chiar asa agresiva, si poate gasesti o varianta sa controlezi extinderea. Toate cele bune!

    1. Dana draga , la cata nevoie am eu de garduri si verdeata si de umbra cred ca nu sunt plantele suficient de invazive. am vazut odata o casa imbracata in luleaua turcului , era catarata pana la etaj si plina de flori si zau ca-mi pare rau ca n-am reusit sa fac o poza. sper ca si a mea sa creasca la fel de mare pentru ca deja usa de la intrare s-a cam scorojit de cat bate soarele in ea . Asta e , in afara de cei doi corcodusi nu mai am alti pomi mari pe langa casa si pana vor creste cei plantati asta-toamna trebuie sa gasesc o solutie rapida.🙂

  2. Daiana, toate plantele agatatoare enumerate sint frumoase. Dar, fiecare are plusuri si minusuri. Eu cred, ca ideal, e sa gasesti locul potrivit, pentru fiecare.
    Clematitele sint splendide in primavara, pe urma, nu arata prea bine … dar sint si clematite vesnic verzi .Trandafirii sint greu de tuns, au multi spini … si trebuie sa ii dadacesti mult. Iedera e invaziva … dar verde si iarna. Glicina devine enorma si sugruma tot … dar, daca ai o pergola solida o va imbraca intr-o ploaie parfumata …
    Eu nu mai am unde sa le intind. Dar tot nu-s multumita …
    Luleaua turcului n-am, desi imi place, dar creste mult si imi acopera alte plante. Daca ai loc, mai pune, poate chiar in combinatie cu o clematita ( ce zici, de una alba ), sau o iasomie din aia albastra ( nu te uit ). Important, e sa infloreasca impreuna, ca sa se impleteasca frumos culorile.
    Te-ai gindit, sa pui arcade deasupra cararii – trandafiri si clematite ? Cred, ca ar arata splendid .

    1. OOOFFFFF DANI🙂
      am o glicina care in loc sa se catere pe pergola s-a intins pe gard spre curtea puilor. Am o clematita alba care infloreste foarte putin spre deosebire de cele mov pe care le vad prin toate curtile inflorite toata vara. Am o mana-maicii-domnului care in loc sa mearga pe gard s-a cocotat in salcia pletoasa care la randul ei fiind in calea vantului de iarna s-a aplecat sa planga in peste vita de vie in loc sa planga in iarba unde mi-as fi dorit umbra. Am un trandafir catarator care nu se catara nici de-al naibii si un altul care s-ar catara dar n-are unde si s-a impleticit de-un suport de plasa de sudata de care nu mai pot sa-l desfac decat taiat. Pergola de la terasa a fost invadata de o vita de vie pe care m-am tot luptat s-o desfiintez cativa ani (am renuntat ca anul asta a facut si struguri si nu m-am mai indurat) , mai invaziva decat iedera pusa langa ea si care a ramas un firicel. M-am gandit bineinteles la arcade dar e o lipsa crunta de oameni dornici sau priceputi sa faca asa ceva. N-am paduri in preajma de unde sa pot lua vreun lemn iar patratii comercializati pe la depozite ma usuca de bani. Trebuie sa ma gandesc la alte solutii , am o iarna lunga in fata si trebuie sa gasesc o varianta pe care sa mi-o permit si sa pot s-o fac mai mult singura (sau macar cu ajutor minim din partea lui M. care nu prea se baga la mestereli)🙂

      1. Uite, de aia trebuie sa cauti locul ideal si soiul ideal. Si eu fac experimente. O glicina alba, pe care mi-am dorit-o ca nebuna, am scos-o cu radacini cu tot, fiindca, nu facea flori, dupa trei ani de la plantare si umbrea un trandafir drag ( Sombreuil ). Am aflat, pe urma, ca ii trebuie vreo cinci ani, sa infloreasca.
        Mai am o glicina mov, care se chinuie si o tot jumulesc, ca vrea sa creasca in veranda. Trandafirii agatatori au nevoie urgenta de pergole – a plouat azi noapte si sint pe jos. Si tot apropo de trandafiri – agatatorii, trei ani nu ii tunzi deloc dupa plantare . Daca vreunul e subdezvoltat, vezi ce creste pe linga el. Pina si zorelele sau alta planta cu radacini mari in zona, le poate seca pamintul si nu merg bine. Iar, daca nu au un inceput bun, greu isi revin …
        Iasomiile mele , una e bolnava – am program de curatat, alta creste si nu infloreste …
        Clematitele – sint soiuri si soiuri – nu merg toate oriunde. Trebuie sa gasesti, ce merge la tine. Daca ai clima calda, cauta viticella si texensis. Eu sint in faza de tatonare – din noua clematite, au ramas cinci … Doua le-am scos, ca nu erau de soi si doua au hotarit ele sa ma paraseasca …
        Dar asta inseamna, sa gradinaresti !
        Curaj, Daiana ! La anul, gradina va fi mai frumoasa .

        1. haha Dani ! multumesc de incurajari🙂 cataratorul care sta pe loc , l-am dibuit deja. e sugrumat de o vita de vie care se incapataneaza sa iasa mereu deci tre’ sa-l mut neaparat. (pe locul unde am construit casa a fost vie inainte , am scos-o noi ca si-asa nu era de soi dar este extrem de rezistenta , chiar dupa atata timp tot rasar joarde noi in fiecare an de cateva ori pe sezon🙂 – de-ar fi toate asa de zdravene… ) De altfel stiu asta din copilarie. La bunici , pe dealul din spatele locului nostru era o vie parasita. Ani de zile n-a lucrat-o nimeni apoi terenul a fost luat de ferma si s-au plantat duzi dupa ce in prealabil s-a tras o aratura de peste juma de metru ca era o aventura sa treci peste aratura aia. Anii au trecut , livada de duzi s-a cam ales praful de ea in schimb via lu’ Vasilescu (asa i se spunea) a rasarit din nou mai frumoasa ca niciodata , intinerita si plina de rod. Asta e…
          Am pus aseara o croznie de lastari de trandafir ( vreo 27) la prins , sper sa se aleaga ceva din ei. Pana acum mi s-au prins toti pe care i-am pus asa cu pet-ul in cap dar toamna asta e atat de secetoasa. Ma bucur ca la tine a plouat.🙂

    1. mi-e tare greu sa fac un clasament. Cand ma uit la trandafirii lui Dani din Grecia n-as mai pune altceva. Apoi imi vine in minte glicina Alexandrei . La fel de parfumata e si mana-maicii-domnului care acasa la mama acoperea binisor un sfert de terasa un alt sfert fiind imbracat in clematite. Acum luleaua asta … n-ar strica si un fir de iedera sau mai multe… cred ca le-as pune pe toate🙂🙂🙂 noroc ca am destule locuri de catarat.🙂

Lasă un răspuns

